Pokolenie X i Baby Boomers określani popularnie jako Silversi choć bardzo się różnią, mają też wiele cech wspólnych. W komunikacji marketingowej zwracają uwagę na to, czy przekaz jest spójny z najważniejszymi dla nich wartościami.
Pokolenie Baby Boomers – charakterystyka
Pokolenie Baby Boomers to pokolenie powojennego wyżu demograficznego. Niezwykle lojalne, zarówno wobec pracodawców, jak i ulubionych marek. Z drugiej strony bardzo wrażliwe na formę komunikacji i rodzaj przekazu marketingowego.
- to osoby urodzone w latach 1946 – 1964
- altruizm i patriotyzm to bardzo silne wartości dla tego pokolenia
- w Polsce to ponad 9 mln osób urodzonych w latach powojennego wyżu demograficznego
- podatni na tradycyjne formy reklamy i marketing bezpośredni
- wejście w erę multimediów nie było dla nich łatwe
- ciągle się czegoś uczą, chętnie zdobywają wiedzę
- życie zawodowe zmusiło ich do ciągłego rozwoju i uczenia się
- nawet będąc na emeryturze często jeszcze pracują (by czuć się aktywnym lub dla finansów)
- wbrew stereotypom aż 70% używa Internetu (zakupy, informacje, kontakt)
Pokolenie X – charakterystyka
Pokolenie X nazywane jest także pokoleniem PRL-u i transformacji. Doświadczyło wielu zmian, było świadkiem rewolucji rynkowej i informatycznej. Choć jest to pokolenie podatne na działania marketingowe, łatwo je zniechęcić zbyt agresywną lub źle dobraną komunikacją.
- to osoby urodzone w latach 1965-1979
- samodzielność i indywidualizm są wartościami bardzo ważnymi dla tego pokolenia
- cenią wolność, zachowania autorytarne odbierają jako próbę jej odebrania
- chcą być samowystarczalni
- cenią sobie wysoką jakość i ponadczasowość
- ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa
- mocno zorientowani na sukces
- dużo podejmowanych działań skupia się na utrzymaniu zatrudnienia
- doświadczenie chaosu sprawia, że poszukują sensu własnej egzystencji
Pokolenie Baby Boomers i Pokolenie X – co ich łączy
- w komunikacji marketingowej zwracają uwagę nie tylko na korzyści, ale także na styl, formę i powiązanie z ważnymi dla siebie wartościami
- mają stabilne dochody
- stabilizacja zawodowa, osiągnięcia
- u szczytu kariery – eksperci lub wysokie stanowiska
- mają za sobą największe inwestycje, często spłacone kredyty, dzieci usamodzielnione
- mają więcej wolnego czasu
- nadwyżki finansowe przeznaczają na przyjemności, rozwój, podniesienie poziomu życia
- chętnie uczą się nowych rzeczy
- to rosnąca grupa bardziej zamożnych emerytów, korzystających aktywnie z życia
Pomimo wielu cech wspólnych, trzeba pamiętać, że zarówno komunikacja marketingowa, jak i atrybuty produktów czy usług powinny być precyzyjnie dopasowane, w zależności od tego, która z tych grup jest tzw. core targetem. Tu przeczytasz: O najczęstszych błędach komunikacyjnych, jakie popełniane są przekazach marketingowych.
Autor: Izabela Pajor