Para starszych osób przy laptopie

Nie wrzucaj Silversów do jednego worka – czyli największe błędy Wydawców

Chcesz wydać bestseller dla grupy 50 plus? Mamy dobrą i złą wiadomość. Dobra jest taka – to aż 14 milionów osób, więc WARTO się postarać. Zła jest taka – to nie jest bułka z masłem. Ta grupa jest złożona i różnorodna jak wieża Babel. Wydając lub pisząc książkę można popełnić masę błędów, od projektu okładki zaczynając, a na wyborze narzędzi promocyjnych kończąc.

Silver Generation Publishing – dlaczego jest taki ważny

Liczba osób 50 plus wzrośnie w najbliższych latach do 222 milionów! To oznacza, że największą grupą konsumentów na świecie będą właśnie osoby starsze!

Już teraz w Polsce grupa ta liczy 14 milionów osób. A nasz kraj jest najszybciej starzejącym się rynkiem w Europie! Specyfika polska jest trochę inna niż pozostałych krajów ze względu na pamięć PRL-u i historię rynkowej, społecznej i kulturowej transformacji. Dlatego ważne jest, żeby lepiej zrozumieć tę grupę i rozpoznać jej potrzeby. Bo jedno jest wspólne dla Silversów z Polski i innych krajów – mają zasoby czasowe i finansowe i chcą je wykorzystać. Czekają tylko na dobrze sprofilowana ofertę i skorelowany z ich wartościami komunikat. No i najważniejsze – to grupa, która kocha książki w ich tradycyjnej, papierowej formie.

To kluczowe, żeby wiedzieć jak do nich dotrzeć, jakich form promocji używać i jakiego rodzaju tytuły zaproponować, bo jesteśmy obecnie w trakcie głębokich zmian demograficznych i społecznych, gdzie wzrost liczby osób powyżej 50 roku życia jest szybszy niż w jakimkolwiek innym segmencie.

Silver Generation Publishing – co może zaskoczyć wydawców

Badania pokazują, że wydawcy potrzebują dziś dobrze dopasowanej oferty i komunikacji z tą grupą konsumentów. Stereotyp starszej osoby, która siedzi w domu i nie korzysta z życia przechodzi do lamusa i jest oderwany od rzeczywistości. Ta grupa aktywnie rozwija swoje zainteresowania, korzysta z usług branży telekomunikacyjnej, edukacyjnej, uprawia sporty, dba o zdrowy styl życia i wygląd, dokonuje zakupów dóbr luksusowych, naśladuje milenialsów w sposobie ubierania się, itp. Jednak w odróżnieniu do młodszych, reaguje na inne obrazy, kolory i fonty oraz potrzebuje zupełnie innych narzędzi marketingowych. Ma też swoje ulubione miejsca w sieci, ukochanych influenserów i autorytety, którym ufa.

Książki dla osób 50 plus – najczęstszy błąd, który popełniają wydawcy

Wrzucanie wszystkich osób z pokolenia 50 plus do jednego „worka” to najbardziej powszechne fałszywe myślenie wydawców. A to niezwykle zróżnicowana grupa, która operuje różnymi językami, ma inne miejsca, gdzie możemy ją spotkać i potrzebuje różnego contentu. W momencie wydania książki trzeba mieć świadomość, która podgrupa tego segmentu jest tak naprawdę naszym czytelnikiem. Inaczej można popełnić masę błędów, od projektu okładki zaczynając, a na wyborze narzędzi promocyjnych kończąc. Różne są także insighty tych „podgrup”. Od: „wszystko mogę, nic nie muszę” po „jestem szczęśliwy, gdy jestem potrzebny”. Nawet słownictwo może okazać się wielką pułapką. Dla części tej grupy słowo „senior” będzie nobilitacją, a dla innej wręcz przeciwnie – to poważny afront. Sporo min, ale warto je rozbroić, bo nagrodą będzie naprawdę bardzo lojalny czytelnik, który dodatkowo będzie aktywnie promował naszą ofertę wśród znajomych!

Promocja skierowana do osób 50 plus – największe wyzwanie

Szczególnie teraz, w dobie koronawirusa największym wyzwaniem będzie odnalezienie Silversów w sieci. Poznanie blogerów i influenserów działających na Facebooku i Instagramie. Stworzenie płaszczyzny komunikacji on-line. Między innymi tego uczymy na szkoleniu „Nadchodzi Silver Tsunami – największa grupa czytelników w Polsce”. Najbliższe już 28 października! ( więcej o szkoleniu tutaj: https://rynek-ksiazki.pl/szkolenia/nie-przegap-silver-tsunami-jak-osiagnac-sukces-w-najwiekszej-grupie-czytelnikow-w-polsce-3/). A warto przełamać stereotypy w tym zakresie. Wystarczy przyjrzeć się faktom J

  • W całym polskim internecie jest 5,8 mln osób z pokolenia Silver
  • 22% internautów w Polsce to osoby 50plus
  • Najbardziej popularna tematyka witryn: kultura i rozrywka (95%), informacje i publicystyka (90%), styl życia (85%)
  • 32% Silversów korzysta z mediów społecznościowych kilka razy dziennie
  • Na Facebooku jest ok. 3 miliony osób 50+, na Naszej Klasie – 843 tys., a na Instagramie – 463 tys.

I jeszcze jedna ciekawostka. Kobiet 50+ jest w mediach społecznościowych o 50% więcej niż mężczyzn. Kobiety też kupują i czytają więcej książek. Ale o tym wydawcy już wiedzą.

Problem powstaje wtedy, gdy próbują komunikować się z nimi językiem 30-latek.

Autorki:

Izabela Pajor i Magdalena Małgorzata Kos

Założycielki grupy szkoleniowej „Szkolenia dla Wydawcy” oraz grupy marketingowo-wydawniczej Silver Guru

Wydawczynie i ekspertki z ponad 25 -letnim doświadczeniem. Wprowadzały z sukcesem największe projekty wydawnicze skierowane do czytelników 40+.

Prowadzą we współpracy z Biblioteką Analiz i Rynkiem Książki szkolenia dotyczące praktyki i rynku wydawniczego, z którym dzielą się unikalną wiedzą z wydawcami książek, selpublisherami i blogerami niedostępnymi dotychczas w formule otwartej.

Inne szkolenia realizowane wspólnie to: „Jak wydać poradnikowy bestseller”, „Serie i kolekcje książkowe jak zwielokrotnić sukces wydawniczy”, „Testy sprzedażowe i badania rynkowe dla wydawców książek – dlaczego lepiej sprawdzać i być mądrym bez szkody” i inne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *