Starsza Pani wyglądająca przez okno

Jak przekonać seniorów, by zostali w domu – 10 złotych zasad

W tych dniach najbardziej martwimy się o naszych seniorów. Jako silvergeneration expert chciałabym się podzielić wiedzą, jakich używać argumentów, by seniorzy pozostali w domu, a jakie argumenty mogą odnieść odwrotny skutek.

  1. Pokolenie naszych 60+ bardziej niż inne wierzy ekspertom i statystykom. Powołujmy się więc na autorytety. Sformułowania – wszyscy eksperci zalecają, wybitni lekarze mówią, udowodniono naukowo, statystyki dowodzą – szybciej do nich trafi.
  2. To pokolenie wychowane w duchu altruizmu. Gdy przekonujemy – to dla Twojego dobra nie ma takiego działania, jak – to dla dobra wszystkich, ważne, żeby szpitale nie były przepełnione, itp.
  3. Osoby starsze najbardziej boją się utraty niezależności. A ta sytuacja sprawia, że właśnie to tracą. Są zdane na rodzinę, sąsiadów, system opieki społecznej, nie mogą samodzielnie robić zakupów, itp. Dobrze więc podkreślać, że to sytuacja tymczasowa, że cieszymy się, że tak świetnie sobie w niej radzą, że doceniamy ich sprawność i samodzielność.
  4. Wszystkie badania pokazują, że na seniorów najbardziej działają racjonalne argumenty połączone ze storytelingiem, czyli ciekawą historią nasączoną emocjami. Przytoczmy więc najważniejsze fakty, wytłumaczmy dlaczego, ale opowiedzmy jakąś historię, która zaciekawi i rozbudzi wyobraźnię (ale bez zbytecznego straszenia).
  5. Pozytywne komunikaty bardziej działają niż negatywne. Warto się więc skupić na tym, co dobrego wyniknie dla nich z tej sytuacji. Będą bezpieczni, zdrowi, mogą zająć się domem, itp. No i, pamiętając o punkcie 2, trzeba też podkreślić, co dobrego ich postawa przyniesie innym.
  6. Seniorzy są szczególnie uwrażliwieni na protekcjonalne zwroty i zachowania! Traktowanie ich jak dzieci sprawi, że mogą czuć się bardzo urażeni i wyzwoli postawę buntu.
  7. Słowo pisane ma wielką moc! Ulotka, artykuł w gazecie – to naprawdę działa.
  8. Telewizja i płynący z niej przekaz jest prawie w 100% wiarygodny. To ma swoją ciemną stronę, bo to pokolenie jest mało odporne na propagandę. Ale w tym przypadku powiedzenie – w telewizji mówią – staje się pomocne.
  9. Z wiekiem mamy tendencję do zwiększania aktywności prawej półkuli mózgu. Dlatego na osoby starsze działają bardziej obrazy i metafory. Można to wykorzystać, opisując działanie wirusa i to w jaki sposób się przed nim chronić.
  10. Silversi, mimo, że są wrażliwe na wiedzę ekspertów preferują prosty i nieprzeładowany komunikat. Nie wchodźmy więc w szczegóły i unikajmy nadmiaru informacji. Skupmy się na tym, co najważniejsze.

Te zasady dotyczą przede wszystkim dwóch pokoleń: Baby Boomers i Silent Generation. Trochę inne zasady dotyczą pokolenia X. Tu przeczytasz: O tym, co łączy pokolenie Baby Boomers i Pokolenie X .

Autor: Izabela Pajor

Kontakt